Hjem
BilletterNyhetsarkivPresseLenkerKontaktLogg Inn

HJEMMiSKMisk-barnaKorvirksomhetKirkefestdagerKonsertserien
– der STORE ØYEBLIKK skapes – Sandefjord kunst- og kulturkirke
DU ER HER: MiSK.no / Konsertserien > Orgelkonsert (MiSKs kirkefestdager)
 

Orgelkonsert (MiSKs kirkefestdager)

Orgelkonsert med Lars Notto Birkeland som vil boltre seg på kunst- og kulturkirkens flotte Marcussen-orgel .
Festivalkunstner Johan-Fredrik Arntzen presenteres.
Økonomisk arrangør: MiSK

Sted: Sandefjord kunst- og kulturkirke
Dato: 25.10.2020
Tid: 19:00
Billetter: kr 200. Forhåndssalg via Hjertnes kulturhus. Kjøp billett ...

Program

Orgel 1. avdeling

  • Olivier Messiaen (1908–1992): Apparition de l’Eglise éternelle
  • Sofia Gubaidulina (1931–): Hell und dunkel
  • Giuseppe Verdi (1813–1901): Forspill til La traviata (bearbeiding for orgel: Lars Notto Birkeland)
  • Richard Wagner (1813–1883): Pilgrimskor fra Tannhäuser (bearbeiding for orgel: Franz Liszt)

 

 
 Presentasjon av festivalkunstner Johan-Fredrik Arntzen og hans kunst.
  

Orgel 2. avdeling

  • Jehan Alain (1911–1940): Première Fantaisie 
  • Samuel Barber (1910–1981): Adagio for Strings, op. 11 (bearbeiding for orgel: William Strickland)
  • J. S. Bach (1685–1750): Toccata & fuge d-moll BWV 565

  

Hva er kaos og kosmos i musikk?
Musikk inneholder gjerne spenning mellom harmoni og disharmoni, uro og orden.
Kan et kaos oppleves som et velordnet kosmos – eller omvendt?
Kan disharmonien oppleves som harmoni?
Kan man finne ro i kaos?
Kan det velordnede oppleves kaotisk?

Olivier Messiaen blir av mange regnet som det 20. århundrets mest betydelige komponist. Apparition de l’Eglise éternelle (Den evige kirkes tilsynekomst) fra 1932 er en visjon om den åndelige kirke som åpenbarer seg. De gjentatte basstonene symboliserer hammerslagene som uopphørlig bygger kirken.

Hell und dunkel (Lyst og mørkt) fra 1976 er russiske Sofia Gubaidulinas eneste komposisjon for orgel solo.  Hele stykket er bygget basert på kontraster, ikke bare mellom lyst og mørkt, men også aktivitet/ro – lyd/stillhet – dissonans/konsonans – tonerekker/akkorder. Hun har selv antydet at disse kontrastene bunner i hennes opplevelse av å høre hjemme i både orientalsk og vestlig kultur – mellom østlig kontemplasjon og stille klanger, og vestlig rastløshet og intellektuell kamp.

1800-tallets store operakomponister Giuseppe Verdi og Richard Wagner er på mange måter motpoler – det italienske, umiddelbare og folkelige kontra det tyske, idealiserte og intellektuelle. La traviata og Tannhäuser er to svært forskjellige operaer – den første en menneskenær og sår skildring av den tuberkuløse kurtisanen Violetta, den andre et metafysisk og kvasireligiøst drama om ren og «skitten» kjærlighet. Men på et slags vis er de også beslektet – Violettas forsøk på å komme seg ut av sin overfladiske tilværelse og satse på sann kjærlighet, og Tannhäusers kamp mellom fristelsene hos kjærlighetsgudinnen Venus og den uskyldsrene kjærligheten hos den madonna-aktige Elisabeth.

Franske Jehan Alain var samtidig med Messiaen, men fikk dessverre et kort liv – han ble skutt som soldat i 1940. Hans Première Fantaisie (Første fantasi, 1933/34) er inspirert av et dikt av den persiske dikteren Omar Khayyàm (1048-1131):

Så skrek jeg til Himmelen selv
for å spørre hvordan skjebnen
kan lede oss gjennom mørket,
og Himmelen svarte: «Følg ditt blinde instinkt»

Samuel Barbers berømte Adagio for Strings (1936/38) ble egentlig skrevet for strykekvartett. I USA er det ofte brukt som samlende nasjonal musikk. Musikkskribenten Alex Ross skriver: «Whenever the American dream suffers a catastrophic setback, Barber’s Adagio for Strings plays on the radio.»

For de av oss som var barn på 70-tallet er J. S. Bachs legendariske Toccata & fuge i d-moll uløselig knyttet til tegnefilmserien «Det var en gang et menneske» som tok for seg verdenshistorien helt fra The Big Bang til våre dager. Stykket er uten tvil verdens mest berømte orgelstykke – kaotisk, kosmisk og tidløst!

  

Lars Notto Birkeland er en allsidig musiker med bakgrunn som organist, dirigent, pianist og akkompagnatør. I tillegg til stillinger som kantor i Akershus Slottskirke og undervisningsstillinger ved NMH og Barratt Due musikkinstitutt har han en omfattende frilanskarriere.

Årets festivalkunstner er Johan-Fredrik Arntzen, og en presentasjon av ham og hans kunst vil skje under denne konserten.

Johan-Fredrik Arntzen deltok i sin første utstilling i 1973, etablerte sitt enkeltmannsforetak rundt 1990 og har brukt Bærums Verk som hovedbase siden 1997. Han er en kunstner med en rik kunstnerbakgrunn, blant annet som billedhugger og som kunstmaler. Arntzen er opptatt av menneskets reise mellom kaos og helhet og passer med dette perfekt som kunstner dette året hvor vi har «Fra Kaos til Kosmos» som tema. Det er et uendelig geografisk felt å hente inspirasjon fra og et sted der mennesket både utvikler og spesialiserer seg. Menneskeheten har i løpet av historien forandret både sin innsikt og utsikt, mens mennesket som sådan ikke har endret seg så mye. Det er livsreisen som er det sentrale budskapet i kunsten.»

  


Arrangementet følger de til enhver tid gjeldende smittervernregler ifm Covid-19. 

Kommende arrangementer

Sakral kammerjazz med Solveig Slettahjell og Tord Gustavsen.
Økonomisk arrangør: MiSK

NB! Forbehold om avlysning/utsettelse på grunn av smittevernreglene ifm koronapandemien.
Følg med her for eventuelle endringer!





Opera – operette – romanser – musikal
Birgitte Christensen og Magne Fremmerlid

Økonomisk arrangør: MiSK

NB! Forbehold om avlysning/utsettelse på grunn av smittevernreglene ifm koronapandemien.
Følg med her for eventuelle endringer!




Åpning av festivalen Fjord Classics 2021
Økonomisk arrangør: Ekstern




Bare vakker musikk.
Økonomisk arrangør: Ekstern




Fjord Festival Strings spiller på The Note café og musikkbar.
Økonomisk arrangør: Ekstern



Se alle arrangementer >>


Link til denne siden: Legg til på LinkedIn  Legg til på Twitter  Legg til på Facebook
© Musikk i Sandefjord Kirke      Postadresse: Bjerggt. 56, 3210 Sandefjord.      Kunstnerisk leder: Svein Rustad, tlf.: 906 77 508, e-post: svein.rustad@misk.no